Piątek, 19 kwietnia

Mieroszów / Głuszyca: Z Mieroszowa do Głuszycy
Ruprechticky Spicak (880 m.n.p.m.) z wieżą widokową
Fot. mswiezy
Zapraszamy do zapoznania się z kolejną trasą z cyklu Wałbrzyskim szlakiem. Naszą kolejną wyprawę rozpoczęliśmy w Mieroszowie, a zakończyliśmy w Głuszycy. Najważniejszym punktem wycieczki był znajdujący się kilkadziesiąt metrów za granicą czeską Ruprechticky Spicak (880 m.n.p.m.). Widok z niego ponoć nieziemski. Nam niestety nie było dane zobaczyć dosłownie nic, gdyż na szczycie zastała nas śnieżyca.

Wiosenne wyprawy mają to do siebie, że na szlaku można spodziewać się słońca, deszczu, gradu, a nawet śniegu. Wszystko to czekało nas podczas wycieczki pieszej po granicy polsko-czeskiej z Mieroszowa do Głuszycy.

Zaczynamy na przeciwko wałbrzyskiego PKS-u. Nyska do Mieroszowa kosztuje 4,50 zł. Polecamy zajrzeć do rynku, a następnie wybrać się ul. Sportową w stronę Nowego Siodła. Mijamy Dom Dziecka Catharina i po 30 minutach docieramy do zielonego szlaku, który wzdłuż granicy polsko-czeskiej, poprowadzi nas na Średniaka (782 m.n.p.n.). Po 15 minutach dojdziemy na Kozinę (796 m.n.p.m.), a z niej będziemy mieli widok na Włostową, Kostrzynę i Słuchawę - po stronie polskiej oraz Blezovy vrh, Maly vrch i Svetlinę - po stronie czeskiej. Podczas schodzenia z Koziny ujrzymy także główny cel naszej wyprawy - Ruprechticky Spicak (880 m.n.p.m.).

Kolejny etap wyprawy to Kopica (803 m.n.p.m.). Z niej ujrzymy rzut na czeskie Ruprechtice i Hyncice oraz na część polskich gór. Po kolejnych kilkudziesięciu minutach znajdziemy się na Przełęczy pod Szpiczakiem. My mieliśmy szczęście i spotkaliśmy w jej okolicach wędrowników z Bractwa Wieży Odyniec spod Wrocławia. Teraz najtrudniejsze podejście - na sam szczyt Szpiczaka (880 m.n.p.m.). Pech chciał, że pod samą wieżą zastała nas śnieżyca, no i widok jedynie najbliższych drzew.

Teraz wciąż idąc wzdłuż granicy podchodzimy pod Siroky (839 m.n.p.m.), następnie na Płoniec (771 m.n.p.m.) oraz na Słodną (790m.n.p.m.). Kolejne szczyty, z których widoków za dobrych mieć nie będziemy, to Bukowa Góra (733 m.n.p.m.) oraz Kopiniec (706 m.n.p.m.). Schodząc z Bukowej Góry natkniemy się na wyznaczający granicę kamień z 1817 roku. Z Przełęczy pod Czarnochem dostaniemy się do Głuszycy Górnej, a następnie na przystanek do Głuszycy. Sprawdźmy jednak jak w weekend kursują busy, bo możemy się zawieść i wracać na przysłowiowego stopa albo czekać półtorej godziny na nyskę. :)

Pokonanie tej wyprawy zajmuje około 8 godzin. Jest tylko kilka męczących podejść, ale warto poznać górską trasę łączącą Mieroszów z Głuszycą.